Ikimokyklinio ir priešmokyklinio amžiaus vaikai pasižymi begaliniu smalsumu, noru tyrinėti juos supantį pasaulį, bandyti, eksperimentuoti. Atsižvelgdami į šiuos raidos ypatumus, Palangos lopšelio-darželio „Žilvinas“ pedagogai jau keletą metų sėkmingai organizuoja STEAM veiklas, kurių metu vaikai patys ieško atsakymų į keliamus klausimus, sprendžia žaidybines problemines situacijas. Reflektuojant įvykdytas veiklas pastebėta, kad dažniausiai pedagogai savo darbe taiko gamtamokslinius metodus, plėtoja meną, technologijas. Tuo tarpu inžinerinės vaikų kompetencijos stiprinamos mažiausiai. Suprantant inžinerinių veiklų svarbą ikimokykliniame ugdyme(si) ir siekiant koreguoti susidariusią situaciją bei stengiantis atliepti vieną iš įstaigos prioritetinių veiklos krypčių, 2024 metais buvo vykdoma saviraiškos programa „Projektuoju, skaičiuoju, konstruoju laivus“. Jo metu vaikai tyrinėdami ir atskleisdami laivų pasauliui būdingus reiškinius, spręsdami žaidybines situacijas, domėjosi pasiūlytomis inžinerinėmis veiklomis ir formavosi projektavimui ir konstravimui reikalingus gebėjimus. Įvairių edukacijų, išvykų, žygių metu vaikams buvo sudarytos sąlygos stebėti, pažinti ir tyrinėti laivus. Gegužės mėn. jie dalyvavo susitikime su Lietuvos jūrų pakrančių apsaugos laivo vadu A. Zabičiu, kuris demonstruodamas edukacinį filmą supažindino su įvairiais laivais bei laivo įgulos gyvenimu jūroje. Priešmokyklinukai, dalyvaudami laivadirbio Jono Gižo etnografinėje sodyboje Drevernoje (Klaipėdos r.) vykusiame užsiėmime „Statysiu burvaltę“, susipažino su laivadirbyste senovėje, plokščiadugniais laivais, vėtrungėmis ir patys gaminosi po burvaltę. Rugsėjo mėn. dviejų grupių vaikai dalyvavo ekskursijoje po Danės upės krantinę Klaipėdoje, kur stebėjo įvairių rūšių laivus, susipažino su miesto simboliu – burlaiviu Meridianu, o lapkričio mėn. vyko į ekskursiją prie Šventosios švyturio, siekdami išsiaiškinti jo paskirtį bei architektūrinį sprendimą. Dalyvaudami edukaciniame užsiėmime „Kaip parplaukti namo?“ Lietuvos jūrų muziejuje, susipažino su laivų valdymo prietaisais ir atliko interaktyvias užduotis.
Visos kūrybinės – inžinerinės veiklos vaikams buvo pateiktos vadovaujantis žaismės principu: į Palangos lopšelį-darželį „Žilvinas“ „atklydęs“ meškinas jūreivis kėlė vaikams įvairiausius inžinerinius iššūkius, skatindamas juos išsiaiškinti, kuri vandens transporto priemonė yra saugiausia ir įdomiausia. Vaikai kūrė popierinius laivelius origami technika, projektavo burlaivius panaudodami popierių, liniuotę ir pieštukus, konstravo medinius plaustus, aiškinosi, kaip sukonstruoti „motorinį“ laivelį ir povandeninį laivą. Ypač daug laivų iš įvairių skirtingų priemonių (kartoninių dėžių, antrinių žaliavų, gamtinės medžiagos, konstruktorių) buvo sukurta vasaros laikotarpiu. Įstaigos kieme įrengtame uoste vaikai organizavo „Laivų paradus“, „Laivų regatas“, tyrinėjo sukonstruotų laivų savybes. Kadangi mažieji vaikai neturėjo galimybių dalyvauti ekskursijose, patys vyriausieji pristatė jiems savo fotografuotus, filmuotus laivų, švyturio vaizdus. Bendravimas su draugais iš kitų ikimokyklinių įstaigų vyko sportinės – kūrybinės pramogos „Plaukiam į sveikatos uostą“ metu. Vaikai atliko įvairias komandines sportines rungtis, susijusias su laivais, jūra, ir aktyviai veikė inžinerinėse dirbtuvėse.
Dalyvaudami programos veiklose, vaikai patobulino visas savo turimas kompetencijas, tačiau labiausiai stiprėjo inžineriniai gebėjimai: tyrinėjimo, konstravimo, problemų sprendimo, komunikavimo, kūrybiškumo, matematiniai, sprendimų išbandymo ir vertinimo ir kt. Plėtojosi komandinio darbo įgūdžiai, išryškėjo vaikų smalsumas, lyderystė, savarankiškumas. Vaikų pasiekimai, gebėjimai, įgyta jų patirtis ypač atsiskleidė gruodžio 5 d. organizuotame protmūšyje, kuriame vaikai, stebėdami vaizdus iš įvairių programos veiklų, atliko įvairias interaktyvias užduotis. Tikimasi, kad įgyta patirtis bus naudinga tolimesniame ugdymesi, vaikai aktyviau ir drąsiau spręs problemines užduotis, labiau domėsis konstravimu ir pratinsis prasmingiau leisti savo laisvalaikį.
Programos vykdymo grupė nuoširdžiai dėkoja visiems, kurie padėjo įgyvendinti programos veiklas: Palangos miesto savivaldybei – už veiklos finansavimą (600 Eur), įstaigos darbuotojams – už aktyvų dalyvavimą veiklose ir kūrybišką darbo grupės idėjų realizavimą, tėveliams – už pagalbą organizuojant susitikimus ir išvykas.
Programos vykdymo grupė: direktoriaus pavaduotoja ugdymui Reda Pėkienė, priešmokyklinio ugdymo mokytoja Rita Nenartėnienė, ikimokyklinio ugdymo mokytojos Irena Sarapinienė, Asta Viskontienė ir Edita Dobrovolskytė-Zeringienė